همین روزها یک قرار کاری بسیار مهم دارید که اصلا دلتان نمی خواهد از دستش بدهید؟ شاید هم آن قدر به محاصبه های شغلی رفته اید و جوابی نگرفته اید که به خودتان می گویید لابد من مشکلی دارم!

خیالتان را راحت کنیم، شما هیچ مشکلی ندارید، یا هنوز برخورد در قرار اول را بلد نیستید یا این که در جای اشتباهی به دنبال کار اشتباهی می گردید!

یک قراری کاری مناسب، اگر خوب پیش برود می تواند زندگی شما را زیر و رو کند، شما را به حایگاهی که در انتظارش بودید برساند و همه این ها بستگی به برداشت کسی دارد که آن طرف میز منتظر شماست.

اولین دیدار شما با کارفرما یا مدیر یک شرکت جلسه ای تعیین بوده و این تصمیم که شما که هستید و چه شخصیتی دارید، نهایتا در عرض نیم ساعت گرفته می شود.

پس بستگی به شما دارد که چقدر یاد گرفته باشید در قرار اول کاری چه رفتار و چه طرز برخوردی مناسب است.

تصویر اولی که شما از خود در ذهن کسی به جا می ماند، ملکه ذهن او برای مدت ها و شاید در همه عمر باقی خواهد شد.

گاهی عوامل استرس زا باجازه نمی دهد موفق شوید آن چه باید از خود به نمایش بگذارید.

برداشت های اولیه اهمیتی بسیار دارند. تصویری که بعد از آن از خود نشان می دهید تنها برداشت های اولیه افراد از شما را تقویت می کند.

مهم ترین لحظات مصاحبه ها سه تا پنج ثانیه اول هستند پس این ثانیه را در ذهنتان بشمارید، لبخندی صمیمی بر لب داشته و شانه ها را شل کنید.

این مقاله لیست مهمی از موارد مفیدی است و تصمیم گیرنده شما هستید کدام یک را به لیست خود اضافه کنید و به خودتان برای بهتر به نظر آمدن و دیده شدن کمک کنید.

اولین قرار ملاقات کاری
اولین قرار ملاقات کاری

محکم دست بده
محکم دست بده
به یاد داشته باشید چه در قرار کاری و چه هر قرار کاری دیگر هنگام دست دادن ، محکم دست بدهید. این کار حس دلگرمی را در طرف مقابل زنده می کند و می توان از شخصیت شما این طور برداشت کرد که شخص پر انرژی و مستقلی هستید.

موبایل خاموش
چه چیزی بدتر از این که در وسط قرار کاری که می خواهد تعیین کند شما آن جا ماندگار خواهید شد یا نه، چندبار تلفن همراهتان با صدای بلند زنگ بخورد و تمرکز جلسه را بهم بریزد.

وقتی کارفرما در حال تمرکز روی کارایی و شخصیت شماست، زنگ خوردن تلفن همراه ذهن او را بهم خواهد ریخت و او برداشت منفی از شما خواهد داشت.

پس موبایلتان را خاموش کنید و یا برای چند دقیقه آن را در حالت بی صدا قرار دهید.

دیرنکن
در قرار اول شما مورد بررسی شخصیتی قرار خواهید گرفت و اگر دیرتر از زمان موعد به جلسه برسید، این طور به نظر می آید که شما فردی بی انضباط و بی مسئولیت هستید.

پس چند دقیقه قبل از این که جلسه شروع شود در محل حضور داشته باشید تا نشان دهید برای وقت خود و طرف مقابل ارزش قائل هستید.

لباس رسمی
لباس رسمی
لباس ها به جای ما صحبت می کنند، اگر دقت کرده باشید خودمان هم وقتی برای بار اول کسی را می بینیم مدل لباس پوشیدن او شخصیتش را در ذهن ما خلق می کند و ما را تا حدودی متوجه نوع شخصیت طرف مقابل می کند.

چه این فضاوت درست باشد یا غلط، کارفرما فقط یک جلسه و در عرض کم تر از یک ساعت فرصت دارد شما را مورد بررسی قرار دهد!

پس متناسب و موقر لباس بپوشید تا مثل یک خانم واقعی یا جنتلمن همه چیز تمام به نظر برسید.

آماده شو
شما باید بدانید که در هر جلسه کاری چه سوالاتی ممکن است ازت شما پرسیده شود و خودتان را برای بهترین پاسخ آماده کنید.

سوالاتی مثل این که چرا از محل کار قبلی خود استعفا داده اید؟ با چه نرم افزارهایی آشنا هستید و از همه مهم تر چرا به سراغ این شغل آمده اید؟

اگر با تسلط کامل و اعتماد به نفس کافی این سوالات را پاسخ دهید، نصف بیشتر راه را رفته اید و در تصور طرف مقابل یک شخص حرفه ای شناخته می شوید.

سوال بپرس
سوال بپرس
خوب است برای این که جلسه کاری کسل کننده نباشد فقط منفعل نباشید، سوال بپرسید و از همه شرایط آن جا مطلع شوید.

با سوال پرسیدن خود را شخصی پیگیر نشان می دهید و به کارفرما می فهمانید که برای شما این که در چه جایی قرار است مشغول به کار شوید اهمیت دارد.

البته یادتان نرود که سوال پرسیدن را با پر حرفی اشتباه نگیرید، بلکه دقت کنید سوال هایتان کاملا به جا و مناسب با فضای کاری باشد.

رزومه خودت رو داشته باش
رزومه خودت رو داشته باش
هیچ چیز برای یک کارفرما که می خواهد همین حالا یک شخص منضبط و منظم را استخدام کند بیشتر از این لذت بخش نیست که طرف مقابل رزومه کاری خود را به همراه داشته باشد و او را در تصمبم گیری مصمم تر کند.

اگر نمونه کار مرتبطی دارید حتما با خود ببرید، اگر مدارکی مهم برای به پایان رساندن دوره های آموزشی مرتبط دارید آن ها را به همراه داشته باشید و اگر به حرفه ای خاص تسلط دارید آن را یادداشت کنید تا به اطلاع کارفرما برسانید.

یادداشت برداری
افراد حرفه ای هرگز از یادداشت برداری دست نمی کشند، برای این که سوالی را چند بار تکرار نکنید و یا این که کامل متوجه انتظارات کارفرما شوید، یادداشت برداری را در قرارهای کاری خود فراموش نکنید.

زبان بدن رو رعایت کن
اولین قرار ملاقات کاری
مصاحبه کنندگان قضاوت خودشان را در ۱۰ ثانیه اولیه انجام می دهند و تصمیمشان را می گیرند. پس بخشی از این قضاوت مربوط به این است که شما چگونه وارد اتاق می شوید.

سعس کنید شانه ها به عقب بکشید و به طور مستقیم به سوی کسی که منتظر شماست بروید، در حالی که هر قسمت از بدن به سمت او نشانه برود. بد نیست تماس چشمی منقطعی هم داشته باشید.

وقتی به صندلی رسیدید محکم و ثابت بنشینید، تکیه تان صاف باشد و به جای زل زدن به چشمان طرف، تماس چهره ای مستقیم داشته باشید.

لطفا اهمیت زبان بدن را دست کم نگیرید چرا که همین زبان بدن می تواند احساسات شما را به طرف مقابل منتقل کند.

لبخند رو فراموش نکن
آخرین توصیه ما برای داشتن یک قرار کاری موفق این است که لبخند زدن را به هیچ فراموش نکنید! درست است که قرار است جدی به نظر برسید ولی قبول کنید هیچکسی از شخص اخمو خوشش نمی آید.

پس لبخند بزنید و فراموش نکنید لبخند بهترین آرایش صورت است و خرجی ندارد.

لبخند زدن راهی برای ایجاد ارتباطی صمیمی است. اگر لبخند زدن را کاری سخت می پندارید، قبل از مصاحبه دربرابر آینه لبخند بزنید و یا به دوستی که همیشه شما را می‌ خنداند تماس بگیرید تا انرژی خوب و مثبتی داشته باشید.

توصیه می شود : ۸ رهکار ساده برای بالا بردن اعتماد به نفس

امیدواریم بتوانید با رعایت همه نکاتی که گفتیم یک مصاحبه عالی و نتیجه بخش داشته باشید.